Lamborghini 350GT
Ferruccio Lamborghini byl úspěšným výrobcem traktorů s vášní pro rychlé vozy, Ferrari ho již však přestalo uspokojovat, dokonce se pohádal se samotným Enzem Ferrarim, rozhodl se tedy postavit vlastní supersport. Tak po dlouhé práci vzniklo Lamborghini 350GT, první sériově prodávané Lamborghini všech dob.
Ferruccio byl odhodlán Ferrari porazit, a tak najal několik konstruktérů, bývalých pracovníků Ferrari, kteří se dali pilně do práce. Začali zostra a postavili hned dvanáctiválec, který byl výsledkem práce Giotta Bizzariniho, který podobný motor vytvářel pro Ferrari. Bizzararini také pracoval na podvozku, uplatnil nezávislé zavěšní všech kol, prvek, který Ferrari v té době nedoceňovalo. Pod designem byl podepsán Franco Scaglione, který v minulosti vytvořil Alfu Romeo Giuliettu nebo např. Aston Martina DB2/4, design byl však těžkopádný, byly v něm patrné vlivy různých stylů.
Takto vytvořený vůz, označován jako Lamborghini 350GTV byl předstven na Turínském autosalonu roku 1963. Sám Ferruccio však nebyl s designem příliš spokojen, a tak povolal na pomoc firmu Touring z Milána, která auto doupravila.
Upravená verze, již označovaná jako 350GT byl představena v Ženevě následujícího roku. Karoserie již byla konečně uhlazenější a také nižší, dokonce se rozšířil rozvor kol, motor však byl utažen na 201 kW z dřívějších 268 kW.
Již po předstvení vozu se začal vyrábět, do konce roku 1964 však vzniklo jen 13 exemplářů, v roce 1965 však výroba běžela již naplno.
Odborníky byl vůz oceňován pro svůj vysoký výkon a rychlost (maximálka se pohybovala okolo 233 km/h), bylo mu však naopak vyčítán nadměrný hluk od převodovky, některým lidem navíc vadilo, že je vůz pouze dvoumístný, což se však brzy změnilo.
V roce 1966 se v Ženevě objevil nový vůz, 400GT, který již měl uspořádání 2 + 2, navíc byl zvýšen objem motoru na 3.9litru. Automobil měl také novou pětistupňovou převodovku, která byla vlastním dílem Lamborghini.
Typ 400GT byl úspěčnější než jeho předchůdce, opravdový úspěch pro Lamborghini ale přinesla až krásná Miura. Mezi majitele se pak řadí Adam Carolla, americký moderátor, v minulosti také jeden kus vlastnil Peter Hampton, britský automobilový nadšenec.
Technické údaje (350GT):
Motor: vidlicový dvanáctiválec, 3.5l
Výkon: 201 kW
Převodovka: pětistupňová s přímým řazením
Zrychlení z 0-100km/h: 6.5s
Maximální rychlost: 233 km/h
Počet vyrobených kusů: cca 380 (350GT i 400GT)
Cena ojetého vozu: 115 000Euro (400GT)
Fotogalerii naleznete ZDE
Autor: dawid