Lamborghini Countach
Lamborghini Miura měla pro novou automobilku ohromný úspěch, auta se prodávala, zájemců bylo hodně. Přesto byl na rok 1971 ohlášen nový supervůz. Feruccio rozhodl, že nové auto má být představeno na Ženevském autosalonu 1971, práce tak začaly. Bylo rozhodnuto, že bude použit 3.9 litrový dvanáctiválec z Miury, měl však být upraven a položen podélně. Další změnou bylo přesunutí převodovky doprostřed vozu, kvůli lepšímu rozložení hmotnosti.
Do autosalonu však nezbývalo moc času, a tak byl uchycen k jednoduchému čtyřhranného podvozku, umístění motoru a převodovky navíc vyžadovalo odvážný návrh karoserie. Gandini dostal volnou ruku a vytvořil karoserii, která se nepodala snad ničemu té doby. Kínovitý profil, šířka rovné dva metry. Nebylo divu, že jeden z dělníků při přepravě vozu v Turíně zvolal: "Countach!" To znamenalo v místním slangu slovo pro úžas, jako dnes slovo Wow. Vůz byl dokončen až v předvečer Ženevské výstavy, kam pak musel rychle z Turína přes Alpy uhánět.
Citronové kupé bylo vystaveno v sekci Bertone, již s vlastním jménem, nemohlo se jmenovat nijak jinak než Countach. Dílo na výstavě přineslo chválu a uznání, o nástupci Miury tak nebylo pochyb.
Do výroby se však Countach dostal až o tři roky později, zbývalo totiž stále mnoho vývojových pracích, které zahrnovaly úpravy karoserie a podvozku, bylo totiž zapotřebí zlepšit chlazení motoru.
Při vývoji vozu však přišla doba finanční nestability, Feruccio Lamborghini totiž pomalu rozprodal své akcie, v roce 1974 prodal již všechny. V tomto roce se však Countach přesto začal vyrábět, vzniklo však jen pouhých 23 exemplářů. Svět totiž zasáhla ropná krize, o supervozy zájem ustával. V roce 1978 se například prodalo jen 16 vozů, kdy firmě dokonce pomáhala italská vláda, aby automobilce zabránila jejímu zhroucení.
Výroba však přeci jen pokračovala a Countach čekalo vylepšní. Když se dokončilo 150 exemplářů, nazývaných též jako LP400, byl představen Countach S s upravenou karoserií, na přání bylo také dodáno zadní přítlačné křídlo. V roce 1982 pak přišla verze LP500S se zvýšeným objemem na 4.7l. Roku 1985 přišla verze 5000QV, s motorem o objemu 5.2l, tohotu typu se prodalo dokonce nejvíce, 610 exemplářů.
Historie vozu pak končí až v roce 1990, kdy je ještě představen typ 25 Anniversary k oslavě 25. výročí vzrodu značky. Byla to však jen lehce upravená verze.
Model Countach patří k nejznámějším modelům automobilky. A čím byl ještě význačný, kromě neobvyklé karoserie? Na Lamborghini se poprvé objevily dveře otevírané vzhůru, designový prvek, který trvaá do dnešních dnů. Majitelé také pamatují na nepraktičnost vozu, nastupovalo se do něj obtížně a místa tolik nebylo. Ocenění však jistě zasloužila dynamičnost a stabilita vozu. Vždyť jen oblibu dokazuje množství replik, které lze na světě potkat, či dokonce koupit.
Technické údaje (LP400):
Motor: vidlicový dvanáctiválec, 3.9l
Výkon: 280 kW
Převodovka: pětistupňová s přímým řazením
Zrychlení z 0-100km/h: 6.9.s
Maximální rychlost: 290 km/h
Počet vyrobených kusů: cca 1975 všech verzí
Cena ojetého vozu: okolo 100 000 Euro, originální vůz, replika stojí méně
Fotogalerii naleznete ZDE
Autor: dawid