Lamborghini Diablo
O nástupci modelu Countach se v Lamborghini uvažovalo již od roku 1985, ale Diablo bylo nakonec představeno až v roce 1990 na jednom večírku v hotelu Paříř v Monte Carlu, na trh ale se dostal až za rok, v roce 1991.
Na voze je patrné působení dvou designerských vlivů, návrh Gandiniho (ano, je to ten, co již před lety vytvořil Miuru a po ní Countach) byl lehce upraven automobilkou Chrysler, který koupil automobilku v roce 1987. Auto je tedy nevšední, ale postrádá krásu např. Miury, nebo budoucího nástupce Murcielaga. Vyklápění dveří ale zůstalo jako u typu Countach a stalo se důležitým designovým prvkem Lamborghini.
Vůz je poháněn vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5.7l, který jasně spřízněný s pohonnou soustavou Countache, je však přepracován na výkon 367kW, oproti 339kW u Countache, a dokáže jet udávanou maximálkou 325 km/h (ale testovací jezdec Sandro Munari dokázal na testovací dráze Nardo vymáčknout z Diabla 340 km/h). Takový výkon stačilo v té době Diablu k titulu nejrychlejšího auta světa, o primát jej připravil až v roce 1993 Jaguar XJ220. Auto bylo zpočátku představeno s pohonem zadních kol, ale později se začala prodávat verze s pohonem všech kol.
Ovládání vozu bylo vynikající i vidlicový dvanáctiválec dokazoval vše, co se od něj čekalo, přesto se objevily představitelům automobilky vrásky na čele.
V roce 1992 představila automobilka kabriolet s vůbec nejníže zapuštěným předním sklem, automobilu navíc chyběla střecha. V plánu bylo vyrobit do čtyr let 300 kusů této verze. Plány však byly velice velkomyslné, poptávka po Diablu nebyla, továrna dokonce přerušila v září 1992 na měsíc provoz. V tu dobu dal Chrysler na vědomí, že hodlá automobilku prodat, stalo se tomu ale až v roce 1993, kdy je Lamborghini prodáno indonéskému seskupení SETDCO Group.
I přes problémy se však Diablo prodávalo do roku 2001, kdy už měl automobilku tři roky v rukách nový majitel, automobilka Audi. Ta dokázala přidat kvalitu zpracování, která se ještě v lepším světle ukázala v nástupci, Murcielagu. Diabla nakonec vzniklo mnoho typů, jako byl již jmenovaný kabriolet, dále SV (odlehčená verze), GT (pozměněná příď a velký nasávací otvor na střeše, motor o výkonu 390 kW),GTR - nejtvrdší verze (423 kW), VT, která byla již upravena Audi, byla již také poslední verzí. Ta měla aktualizovaný software a nový sací a výfukový systém, takže její výkon stoupl na 404 kW, také se standardně dodávaly airbagy pro řidiče i spolujezdce.
Poslední verzí je pak verze Millennium Roadster a VT 6.0 Special Edition. Millennium Roadster se zadním pohonem se dodával v metalické stříbrné barvě a měl zadní spoiler z uhlíkových vláken. Diablo VT 6.0 Special Edition si mohl majetný zákazník objednat ve zlaté barvě (Oro Elios) nebo metalické hnědé. V mírně pozměněném interiéru byly novinkou elektricky nastavitelná kožená sedadla a navigační systém. Od každé barvy bylo vyrobeno 21 kusů.
V září 2001 je pak Diablo nahrazeno modelem Murciélago, které stalo podle testů prý tím nejlepším Lamborghini všech dob.
www.lambo.webgarden.cz
Technické údaje (1. verze):
Motor: vidlicový dvanáctiválec, 5.7l
Výkon: 292 kW
Převodovka: pětistupňová s přímým řazením
Zrychlení z 0-100km/h: 4.9s
Maximální rychlost: 325km/h
Počet vyrobených kusů: cca 2903 všech typů
Cena ojetého vozu: zhruba 2 000 000Kč
Fotogalerii naleznete ZDE
Autor: dawid